Mange virksomheter mottar varsler, og det kan være krevende å legge til rette for og følge opp varslingssaker på en god måte. Ofte må flere ulike interesser og hensyn ivaretas, og noen ganger får sakene også betydelig medieoppmerksomhet. Hvilke krav stilles til virksomheten? Hvordan kan ulike interesser ivaretas best mulig? Og hva er riktig strategi når journalister graver i saken – åpenhet eller konfidensialitet?

Mange virksomheter må endre varslingsrutinene
Etter arbeidsmiljøloven § 2 A-6 har alle virksomheter som jevnlig sysselsetter minst fem arbeidstakere plikt til å ha interne skriftlige rutiner for varsling. Også virksomheter med færre enn fem ansatte kan i noen tilfeller ha plikt til å utarbeide skriftlige varslingsrutiner dersom forholdene i virksomheten tilsier det. Rutinene skal blant annet inneholde en oppfordring om å varsle om kritikkverdige forhold, fremgangsmåten for å varsle og arbeidsgivers fremgangsmåte for mottak, behandling og oppfølging av varselet.