Oppdatert lovkommentar til kringkastingsloven
Kringkastingsloven er sentral for kringkastere, tilbydere av strømmetjenester og andre audiovisuelle bestillingstjenester, plattformtilbydere og distributører av audiovisuelt innhold. Kringkastingsloven oppstiller de mest sentrale regulatoriske rammene for slike aktørers virksomhet i det norske markedet, herunder hvilke regler som gjelder for reklame og annen promotering på slike plattformer.
Monica Syrdal har oppdatert lovkommentaren til lov om kringkasting og audiovisuelle bestillingstjenester. Loven ble gjennom en lovendring som tredde i kraft tidligere i år vesentlig revidert. Lovendringen gjennomførte blant annet Direktiv 2018/1808/EU i norsk rett og det ble som følge av dette blant annet innført nye regler om innhold og markedsføring i fjernsyn og audiovisuelle bestillingstjenester foruten helt ny regulering av videodelingsplattformtjenester.
Kommentaren er nå tilgjengelig på Lovdata Pro og gir en praktisk og strukturert gjennomgang av de sentrale bestemmelsene i loven, med særlig vekt på betydningen for kommersielle aktører i medie- og teknologimarkedet.
Lovkommentaren til kringkastingsloven kommer i tillegg til Monicas tidligere bidrag til lovkommentarer til åndsverkloven, ehandelsloven og lov om digitale ytelser som også er sentrale lover for aktører i mediebransjen.
