Eventyret startet i 2020
Allerede i september 2020 ble CCS-prosjektet Langskip, som inkluderer fangstprosjekter i Oslo og Brevik samt transport og lagring gjennom Northern Lights. Prosjektet ble lansert av Erna Solbergs regjering som en fullskala verdikjede for karbonfangst, transport og lagring. Helgens artikler i Dagens Næringsliv, «Det rakner for Erna», og Finansavisens artikkel, «Erna må kastes», omtaler Ernas manglende handlekraft. I 2020 banet likevel Erna veien for å posisjonere Norge som en ledende aktør innenfor karbonfangst og -lagring. Langskip og Northern Lights markerer et gjennombrudd for storskala CCS i Europa. Northern Lights er det første prosjektet som tilbyr kommersiell lagring av flytende CO2 i stort volum for både norske og europeiske aktører. Prosjektet er nå operativt, og den første CO2-transporten fra Heidelberg Materials er gjennomført.
Denne artikkelen er den femte i en serie om karbonfangst og -lagring. Hele artikkelserien finner du her.
Hva er Langskip og Northern Lights?
Langskip-prosjektet består av statlig støtte til to norske fangstprosjekter: CO2-fangst fra sementfabrikken til Heidelberg Materials i Brevik og Hafslund Celcios karbonfangst på avfallsforbrenningsanlegget på Klemetsrud i Oslo, samt støtte til å utvikle Northern Lights’ transport- og lagringsinfrastruktur. Les mer om karbonfangst og -lagring her.
Northern Lights eies og drives av Equinor, Shell og TotalEnergies, og fikk i 2022 tillatelse til injeksjon og lagring. Løsningen innebærer at CO2 fanges fra industrielle utslippskilder, slik som de to norske fangstprosjektene, transporteres med skip til et mottaksanlegg i Øygarden, med tanker for mellomlagring av flytende CO2, og deretter pumpes i rør til reservoaret Aurora under havbunnen i Nordsjøen.
Hele prosjektet overvåkes av Gassnova, som fungerer som koordinerende myndighet mellom de ulike prosjektene på vegne av Energidepartementet. Gassnova skal også sørge for at prosjektet bidrar til kunnskapsdeling, som kan øke muligheten for at de langsiktige klimamålene til Norge og EU nås. I 2022 ga Gassnova derfor ut rapporten «Regulatory Lessons learned from Longship», rettet mot blant annet etterfølgende CCS-prosjekter nasjonalt og internasjonalt. Les mer om det nasjonale og internasjonale regelverket for CCS her.