Norges banebrytende satsing på karbonfangst og -lagring - Hjort
Hva leter du etter?

Norges banebrytende satsing på karbonfangst og -lagring

Gjennombrudd for Langskip og Northern Lights: Første CO2-transport fra Heidelberg Materials baner vei for mer internasjonalt samarbeid og teknologisk utvikling innen karbonfangst og -lagring.

Eventyret startet i 2020

Allerede i september 2020 ble CCS-prosjektet Langskip, som inkluderer fangstprosjekter i Oslo og Brevik samt transport og lagring gjennom Northern Lights. Prosjektet ble lansert av Erna Solbergs regjering som en fullskala verdikjede for karbonfangst, transport og lagring. Helgens artikler i Dagens Næringsliv, «Det rakner for Erna», og Finansavisens artikkel, «Erna må kastes», omtaler Ernas manglende handlekraft. I 2020 banet likevel Erna veien for å posisjonere Norge som en ledende aktør innenfor karbonfangst og -lagring. Langskip og Northern Lights markerer et gjennombrudd for storskala CCS i Europa. Northern Lights er det første prosjektet som tilbyr kommersiell lagring av flytende CO2 i stort volum for både norske og europeiske aktører. Prosjektet er nå operativt, og den første CO2-transporten fra Heidelberg Materials er gjennomført.

Denne artikkelen er den femte i en serie om karbonfangst og -lagring. Hele artikkelserien finner du her.

Hva er Langskip og Northern Lights?

Langskip-prosjektet består av statlig støtte til to norske fangstprosjekter: CO2-fangst fra sementfabrikken til Heidelberg Materials i Brevik og Hafslund Celcios karbonfangst på avfallsforbrenningsanlegget på Klemetsrud i Oslo, samt støtte til å utvikle Northern Lights’ transport- og lagringsinfrastruktur. Les mer om karbonfangst og -lagring her.

Northern Lights eies og drives av Equinor, Shell og TotalEnergies, og fikk i 2022 tillatelse til injeksjon og lagring. Løsningen innebærer at CO2 fanges fra industrielle utslippskilder, slik som de to norske fangstprosjektene, transporteres med skip til et mottaksanlegg i Øygarden, med tanker for mellomlagring av flytende CO2, og deretter pumpes i rør til reservoaret Aurora under havbunnen i Nordsjøen.

Hele prosjektet overvåkes av Gassnova, som fungerer som koordinerende myndighet mellom de ulike prosjektene på vegne av Energidepartementet. Gassnova skal også sørge for at prosjektet bidrar til kunnskapsdeling, som kan øke muligheten for at de langsiktige klimamålene til Norge og EU nås. I 2022 ga Gassnova derfor ut rapporten «Regulatory Lessons learned from Longship», rettet mot blant annet etterfølgende CCS-prosjekter nasjonalt og internasjonalt. Les mer om det nasjonale og internasjonale regelverket for CCS her.

Heidelberg Materials og Hafslund Celsios karbonfangstprosjekter

Northern Lights: Starter med fase 2

Northern Lights er planlagt i to faser:

  • Fase 1: Northern Lights har etablert infrastruktur for transport og lagring av inntil 1,5 millioner tonn CO2 årlig. Prosjektet ble ferdigstilt for mottak av CO2 i september 2024, og skal ta imot CO2 fra både Heidelberg Materials og Hafslund Celsio.
  • Fase 2: I april 2025 ble det besluttet å øke kapasiteten for Northern Lights til et minimum på 5 millioner tonn CO2 årlig. Investeringen på 7,5 milliarder kroner kom etter en avtale med Stockholm Exergi om transport og lagring av 900 000 tonn biogent CO2 per år. Tidligere har også Northern Lights inngått intensjonsavtale med Yaras ammoniakkproduksjon i Nederland og Ørsteds karbonfangstanlegg fra to kraftvarmeverk i Danmark.

Det er fremdeles lagringskapasitet i fase 2 av prosjektet, og Northern Lights leter etter flere potensielle kandidater fra det industrielle norske og europeiske markedet som kan fylle opp den resterende lagringskapasiteten.

Veien videre: Norge i front for internasjonalt samarbeid

Selv om Langskip- og Northern Lights-prosjektene har vært avhengig av betydelig statlig støtte for å komme i gang, skyter de nå fart. Les mer om satlige insentiver til CCS-prosjekter her. Muligheten for videre vekst og innovasjon er stor. I tiden etter lagringstillatelsen til Northern Lights har Energidepartementet gitt flere lete- og utnyttelsestillatelser, som kan føre til at Norge utvikler seg til et knutepunkt for CO2-lagring i Europa. Dette gir ikke bare nye forretningsmuligheter, men også et konkurransefortrinn i det grønne skiftet.

Erfaringene fra Langskip og Northern Lights vil ikke bare forme Norges videre satsing, men også forhåpentligvis inspirere andre land til å satse på karbonfangst og -lagring. Med fortsatt innovasjon og internasjonalt samarbeid har Norge potensial til å bli Europas viktigste lagringshub for CO2 – og kanskje en avgjørende brikke i det globale klimaarbeidet. Kanskje er det nettopp dette Erna kan jobbe for opp mot Stortingsvalget i høst?

Advokatfirmaet Hjort har utbredt kompetanse

Vi har inngående bransjekunnskap og erfaring med å bistå selskaper i hele CCS-verdikjeden. Dersom din virksomhet vurderer å engasjere seg i karbonfangst og -lagring, så kontakt oss gjerne for juridisk rådgivning.