Høyesterett avklarer kjøpers undersøkelsesplikt ved boligkjøp - Hjort
Hva leter du etter?

Høyesterett avklarer kjøpers undersøkelsesplikt ved boligkjøp

Boligkjøp er en stor investering for de fleste, og skjulte feil og mangler kan bidra til ytterligere økt risiko og kostnad. Tidligere kunne boliger selges med et «som den er»-forbehold til forbrukere. Kjøper satt da igjen med risikoen for skjulte feil og mangler. Solbergregjeringen fjernet muligheten for å innta slike forbehold ved endringen av avhendingsloven i 2022, noe som aktualiserte en rekke andre spørsmål, herunder hvor grensen for kjøpers undersøkelsesplikt går. Høyesterett har behandlet dette i HR-2025-1749-A avsagt 11. september 2025.

Spørsmålet for Høyesterett var for det første om de generelle opplysningene gitt i forbindelse med salget i seg selv var tilstrekkelig grunnlag for å avskjære mangelsinnsigelser etter avhendingslova (avhl.) § 3-10 første ledd. For det andre var spørsmålet om disse opplysningene var tilstrekkelig konkrete til å utløse undersøkelsesplikt for kjøper etter avhl. § 3-10 andre ledd. Høyesterett svarte benektende på begge spørsmålene.

Regelverket og lovendringene

Utgangspunktet for vurderingen av om det foreligger en mangel er partenes avtale jf. avhl. § 3-1. Dersom avtalen ikke gir svar, kan den suppleres med en generell – såkalt «abstrakt» mangelsvurdering.  Dette gjaldt også før, men er nå lovfestet i avhl. § 3-2. Bestemmelsen gir anvisning på at det foreligger en mangel dersom eiendommen ikke er i samsvar med det kjøper kunne forvente. I HR-2025-1749-A har Høyesterett presisert at det kun er kjøpers «berettigede forventninger» som er beskyttet. Det avgjørende er altså ikke hva kjøper faktisk forventet, men hva kjøper med rimelighet kunne forvente. Disse forventningene modifiseres videre av avhendingslovens § 3-10 om undersøkelsesplikt, takstrapporter og salgsdokumenter.  Kjøper kan ikke gjøre gjeldende mangler om forhold han kjente eller burde kjent til.

Hvis selger holder tilbake eller gir uriktige opplysninger vil derimot en kjøper etter omstendighetene kunne påberope seg mangel etter avhl. § 3-7 og § 3-8 om opplysningsplikt.

Bare i tilfeller hvor hverken selger eller kjøper måtte kjenne til et forhold, vurderes mangelsspørsmålet etter avhl. § 3-2, jf. § 3-1.

I avhl. § 3-10 (1) er det nå videre lovfestet at kjøperen skal regnes for å være kjent med forhold som «går tydeleg fram» av tilstandsrapporten eller andre salgsdokumenter, uavhengig av om materialet er lest. En selger kan derfor begrense sitt mangelsansvar ved å gi uttømmende og tydelige opplysninger. Hensikten med denne endringen var å snu om på situasjonen, slik at en selger ikke lenger ville være tjent med å vite minst mulig om boligen.

Endringene medfører at selgeren i utgangspunktet nå er ansvarlig for alle skjulte feil og mangler ned til egenandelen. Dette gjør at kjøpers stilling er betydelig styrket sammenlignet med tidligere. Samtidig er det slik at grensene for undersøkelsesplikten har aktualisert seg i særlig grad. Disse rammene og grensene har Høyesterett nå har forsøkt å avklare.

Høyesteretts vurdering – de rettslige utgangspunktene

Avhendingsloven § 3-10 første ledd – kunnskapskriteriet

Høyesterett vurderte først spørsmålet om kjøperens kunnskap må gjelde selve mangelen, eller om det kan være tilstrekkelig å ha kjennskap til opplysninger som indikerer en risiko for mangel – såkalte risikoopplysninger. Etter en gjennomgang av forarbeidene uttaler Høyesterett i avsnitt 60 at kjennskap til risiko ikke vil være tilstrekkelig for å avskjære en mangelsinnsigelse. Dette vil i stedet inngå som et moment i den abstrakte mangelsvurderingen etter avhl. § 3-2 første ledd.

Høyesterett presiserer videre i avsnitt 61 at dersom dette er tilfellet – altså at en kjøper kun har fått risikoopplysninger – bør spørsmålet om det er grunnlag for å avskjære mangelsinnsigelsen, bero på om hvorvidt undersøkelsesplikten er overholdt.

Som nevnt er utgangspunktet etter avhendingsloven nå at det må legges til grunn at en kjøper er kjent med opplysninger så fremt disse er gitt på en tydelig måte. Høyesterett uttaler at selv om dette er tilfellet, er det ikke uten videre slik at dette gir grunnlag for å avskjære en mangelsinnsigelse etter
§ 3-10 første ledd. I avsnitt 65 uttaler Høyesterett at det må «vurderes konkret hvilke slutninger som kan trekkes fra opplysningene som selgeren har gitt». Dersom opplysningene ikke er tilstrekkelig tydelige til å konkludere med at kjøper var kjent eller måtte være kjent med disse, vil opplysningene inngå i den abstrakte mangelsvurderingen etter avhl. § 3-2.

Høyesterett legger til grunn et sterkt vern for forbrukere, i samsvar med forutsetningene i lovforslaget. Høyesterett er opptatt av at lovendringen skal ha en realitet.

Avhendingsloven § 3-10 andre ledd – undersøkelsesplikten

I relasjon til undersøkelsesplikten i § 3-10 andre ledd uttaler Høyesterett innledningsvis i avsnitt 68 at kjøperen ikke har «en generell og ubetinget plikt til å undersøke boligen før avtaleinngåelse». Retten begrunner dette med at selgerens opplysningsplikt er det primære. Det er først etter overtakelsen at en omfattende undersøkelsesplikt inntrer jf. avhl. § 4-9.

Videre uttaler Høyesterett at den som kjøper en bolig usett, ikke bør kunne påberope seg som mangel, noe han eller hun burde ha blitt kjent med under visning.  I avsnitt 73 uttaler Høyesterett at i «utgangspunktet kreves det kun en vanlig, aktsom besiktigelse i samsvar med god skikk og bruk». Undersøkelsesplikten er kun begrenset til det som er mulig å gjennomgå på visning, og det er ikke nødvendig med bistand fra sakkyndig.

Dersom kjøper skal ha en plikt til å undersøke forhold utover dette, må det fremgå hva som skal undersøkes, og hvorfor jf. dommens avsnitt 74.  Kort forklart vil ikke helt generelle og standardiserte oppfordringer til undersøkelser som er vanlig å innta i salgsprospekter, utløse en særskilt undersøkelsesplikt med den følge at en mangelsinnsigelse går tapt. Høyesterett uttaler at en slik plikt vil kunne åpne for en omgåelse av den risikofordelingen som lovgiver la opp til.

Særlig interessant er uttalelsen i avsnitt 76:

«Ut fra tilsvarende hensyn kan heller ikke opplysninger som bare indikerer en risiko for mangler – risikoopplysninger – i seg selv utløse en plikt til nærmere undersøkelser etter avhendingsloven § 3-10 andre ledd, slik selgerne i saken her har tatt til orde for. Dette kan også begrunnes med at det etter ordlyden kreves en «oppmoding frå seljaren». Det er ikke nok med opplysninger som er egnet til å vekke bekymring»

Høyesterett konkluderer med at risikoopplysninger ikke utløser en undersøkelsesplikt, med den følge at mangelsinnsigelser går tapt etter avhl. § 3-10 andre ledd. Derimot vil slike opplysninger kunne inngå i den generelle, abstrakte mangelsvurderingen etter avhl. § 3-2.

Den konkrete vurderingen – skadene og feilene

Feil ved garasjen og boligens kledning

Feilene omfattet både uriktig montert fuktsperre på garasje og utilstrekkelig lufting bak boligens kledning. Da det var opplyst om ufaglært arbeid tok lagmannsretten utgangspunkt i at mangelsinnsigelsen var gått tapt – som følge av at disse risikoopplysningene inviterte til videre undersøkelser.

Høyesterett vurderte dette annerledes. I avsnitt 85 uttaler Høyesterett at slike risikoopplysninger ikke utløser en undersøkelsesplikt etter avhl. § 3-10 andre ledd. Høyesterett mente at terskelen for avskjæring av mangelsinnsigelser hadde blitt lagt for lavt av lagmannsretten.

En generell og uspesifisert opplysning om ufaglært arbeid kunne ikke etter Høyesteretts oppfatning medføre tap av mangelsinnsigelse etter § 3-10 første ledd – kunnskapskriteriet. Heller ikke kunne en slik opplysning utløse en plikt til å gjøre nærmere undersøkelser utover en vanlig aktsom besiktigelse jf. § 3-10 andre ledd.

Høyesterett uttaler videre at å stille spørsmål til selgerne ikke ville gitt kjøperne avklaring. Det var nødvendig med sakkyndige for å avdekke de aktuelle feilene og mangelen. Slike sakkyndige kan det ikke forventes at kjøpere bruker under den ordinære visningen.

Høyesterett konkluderte derfor med at mangelsinnsigelser knyttet til fuktsperren og kledningen ikke var tapt etter avhl. § 3-10.

Museskadene

Selger opplyste om følgende i egenerklæringsskjemaet vedrørende mus:

«Vi hadde tidligere besøk av mus av og til. Ved renovering av utvendig sportsbod i 2020 ble årsaken funnet og utbedret. Det har etter dette ikke vært flere forekomster»

Under visningen oppdaget kjøper det som så ut som muselort i en av skuffene. Dette resulterte i at kjøper stilte spørsmål til selger, som svarte det samme som fremgikk av egenerklæringsskjemaet. Kjøper slo seg til ro med dette.

Etter overtakelse ble det imidlertid registrert museskader.  Det hadde ikke vært mulig å oppdage disse under visning fordi det var ingen tegn til ytre skader. Først ved bruk av sakkyndig ble feilene avdekket.

Lagmannsretten hadde konkludert med at mangelsinnsigelsen gikk tapt etter avhl. § 3-10 fordi kjøpers undersøkelsesplikt ved overtakelse ikke hadde blitt overholdt. Dette var fordi kjøper ikke hadde foretatt «undersøkelser som det er rimelig å kreve».

Høyesterett var uenig i dette.  For det første var lagmannsrettens lovforståelse feil, da vurderingstemaet om «rimelige å kreve» ikke følger av bestemmelsen.

Dessuten – om riktig lovforståelse ble lagt til grunn – var det heller ikke grunnlag for å avskjære mangelsinnsigelsen. Høyesterett uttaler i avsnitt 103 at «som jeg tidligere har pekt på, innebærer kjennskap til en generell og uspesifisert risiko for mangel ikke at mangelskravet går tapt etter avhendingsloven § 3-10 første ledd

Som følge av at selgeren ikke hadde særskilt oppfordret til å foreta særlige undersøkelser – kom Høyesterett til at mangelsinnsigelsene på dette punkt heller ikke var avskåret.

Avslutning

Dommen tar utgangspunkt i et sterkt forbrukervern. Det skal mye til før kjøpers mangelsinnsigelser blir avskåret etter avhl. § 3-10. Generelle og uspesifiserte risikoopplysninger gir ikke grunnlag for tap av mangelsinnsigelser. Det kan heller ikke forventes at kjøper foretar mer enn normale og aktsomme besiktigelser under visning. En mer omfattende undersøkelsesplikt enn dette må i så fall være begrunnet og konkretisert av selger.

Dommen gir videre selger sterkere insentiver til å legge frem tydelige og uttømmende opplysninger om boligen. Dersom skjulte feil dukker opp – og hverken kjøper eller selger burde kjent til disse, er det sistnevnte som må bære risikoen for disse. Selger vil derfor kunne være tjent med å legge frem uttømmende og tydelige opplysninger. Dette gjør det også mer aktuelt for selger å tegne boligselgerforsikring.

Har du spørsmål til dommen, eller ønsker en vurdering av din sak? Kontakt gjerne våre erfarne eiendomsadvokater.