Slutt på at ukomplett søknad nullstiller saksbehandlingsfristene i byggesaker? - Hjort
Hva leter du etter?

Slutt på at ukomplett søknad nullstiller saksbehandlingsfristene i byggesaker?

Svært mange tiltakshavere og ansvarlig søkere har erfart at det bare unntaksvis er mulig å oppnå at en byggesøknad blir ansett komplett på første forsøk. Det er nærmest «hovedregelen» at kommunens første respons på søknaden er et mangelbrev med liste over større eller mindre mangler ved søknaden.

Konsekvensen av et slikt mangelbrev, eller slike mangelbrev (for det kan bli flere av dem), er at saksbehandlingsfristen ikke starter å løpe fra det tidspunkt søknaden ble sendt inn, men først når kommunen anser søknaden som komplett. I en del tilfeller kommer mangelbrevet rett før den lovpålagte saksbehandlingsfristen går ut. Tiltakshaver/søker, som kanskje trodde at et vedtak var rett rundt hjørnet, kan oppleve å vente i uker eller måneder, bare for å motta et mangelbrev som nullstiller fristen.

For kommunen er det viktig å få nullstilt de lovpålagte tidsfristene, på 3 uker eller på 12 uker, avhengig av søknadstype, før de går ut.  Dette fordi kommunen mister retten til å kreve gebyr for byggesaksbehandlingen dersom fristene oversittes. Det er ikke fritt for at man innimellom har kunnet mistenke kommunen for å sende ut et mangelbrev i siste liten, for at den skal unngå å miste gebyret.

Selv om det helt klart er tiltakshavers/søkers ansvar å sørge for en komplett søknad er det ikke alltid lett, for alle typer tiltak, å forutse hvilke dokumentasjonskrav kommunen mener den trenger for å kunne avgjøre søknaden. Dagens system for beregning av tidsfrister, der komplett søknad er forutsetningen for at kommunens frist for å behandle søknaden begynner å løpe, skaper derfor ofte stor frustrasjon, og ikke minst forsinkelser og uforutsigbarhet for de som har behov for å planlegge når det kan påregnes å foreligge en byggetillatelse.

Det er på denne bakgrunn veldig positivt at Kommunal- og distriktsdepartementet i disse dager har lagt ut på høring et forslag som gjelder endring av måten å beregne tidsfrister i byggesaker på. Samtidig har Direktoratet for byggkvalitet lagt ut på høring et forslag om endringer som klargjør hvilke dokumentasjonskrav som stilles til en byggesøknad.

Forslaget fra departementet går i korte trekk ut på at tidsfristene skal begynne å løpe fra når søknaden er mottatt, i stedet for fra når søknaden er komplett. Dersom kommunen finner mangler ved søknaden, og ser behov for å sende brev til tiltakshaver/søker om behov for supplering av søknaden, stopper saksbehandlingsfristen å løpe frem til manglene er rettet. Når manglene er rettet fortsetter fristen å løpe fra der den stoppet. Departementet foreslår en minimumsfrist på 3 uker for søker til å rette søknaden. Dersom manglene ikke er rettet innen denne fristen kan kommunen velge å avvise søknaden, og tiltakshaver/søker må da eventuelt sende inn en ny søknad dersom tiltaket fortsatt er aktuelt å få søknadsbehandlet.

Forslaget fra direktoratet, knyttet til klargjøring av dokumentasjonskrav, går blant annet ut på å tydeliggjøre og detaljere hvilke krav som stilles til henholdsvis en rammesøknad, en igangsettingssøknad og en ett-trinnsøknad. Forslaget får frem at en del krav til redegjørelse, undersøkelser og dokumentasjon kan avvente dersom man bare søker om rammetillatelse. Ressursbruken knyttet til utarbeidelse av rammesøknad kan derved reduseres i noen grad. Hensikten med å tydeliggjøre dokumentasjonskravene er også å redusere usikkerhet og uenighet mellom søker og kommunen om kravene til de ulike søknadstypene. Forslaget fra direktoratet omfatter også endringer i reglene om nabovarsling, med fokus på at naboer skal få opplysninger som gjør dem bedre i stand til å forstå hva tiltaket innebærer og vurdere om de blir berørt av tiltaket. Direktoratet foreslår også noen andre endringer som vi ikke går nærmere inn på her, blant annet i reglene for selvbyggere.

De foreslåtte endringene fra Kommunal- og distriktsdepartementet og Direktoratet for byggkvalitet representerer et viktig skritt mot en mer effektiv og forutsigbar byggesaksprosess.

Høringsfristen for begge forslag er 6. september 2025.

Presis rådgivning fra idé til realisasjon

Vi er blant Norges ledende eksperter i plan- og bygningsrett, og vi har erfaring fra lovutvalgsarbeid og utredningsarbeid. Våre advokater står bak standardverket Gyldendals kommentarutgave til plan- og bygningsloven. Flere av våre advokater har bakgrunn fra plan- og byggesaksbehandling i det offentlige, og har inngående kjennskap til regler og system, både på administrativt og politisk nivå, noe som er svært viktig i disse sakene.

Har du spørsmål, kontakt oss: