Fra og med 25. august 2017plikter alle næringsdrivende som inngår avtaler med forbrukere via Internett, å ha en lett tilgjengelig lenke til den felleseuropeiske klageportalen for nettbasert tvisteløsning i forbrukersaker. Informasjon om klageportalen skal også fremgå av generelle avtalevilkår. Der en næringsdrivende markedsfører sine varer og tjenester overfor forbrukere ved hjelp av e-post, skal også slike e-poster inneholde en lenke til plattformen.
Bakgrunnen for disse nye kravene er at Norge nå har sluttet seg til EUs felles nettplattform for forbrukertvister. Dette har skjedd gjennom en endring i markedsføringsloven som nå har trådt i kraft.
Klageordningen er særlig tenkt å bidra til en mer effektiv løsning av forbrukertvister som er oppstått i forbindelse med nettsalg av varer og tjenester over landegrensene, men vil også gjelde for norske næringsdrivende som kun eller hovedsakelig selger til norske forbrukere. Plattformen representerer i seg selv ikke noe nytt klageorgan, men skal bidra til å hjelpe forbrukere som ønsker å klage på en vare eller tjeneste med å få kontakt med korrekt klageorgan. Plattformen kan så også brukes for videre kommunikasjon mellom klager, innklaget og det aktuelle klageorganet fram til saken er ferdigbehandlet.